Management of Open Educational Resources at the University of Medical Sciences of Havana
Keywords:
open educational resources, medical education, educational technology, distance learningAbstract
The growing relevance of Open Educational Resources (OER) in higher education, especially in medical settings, demands the implementation of institutional strategies to ensure their effective management.To describe the current state of Open Educational Resources management at the University of Medical Sciences of Havana. A mixed educational and technological development study was conducted. The non-probabilistic sample consisted of 26 professors from the Academic Vice-Rectory. Surveys were administered to methodologists and academic leaders. Seventy-seven percent of the professors had not received training in OER; inadequate management of these resources was identified. The management of Open Educational Resources (OER) at the University of Medical Sciences of Havana is deficient, which negatively impacts their use in educational processes. It is necessary to improve the management strategy, technological infrastructure, and the ongoing training of faculty members.
Downloads
References
1. Butcher N; Kanwar A, Uvalic-Trumbic S, eds. Guía básica de recursos educativos abiertos (REA). París: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO); 2015 [acceso 03/06/2025]. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232986
2. Bucarey-Arriagada S, Tiznado-Matzner G, Barría-Carrasco J, Urdaneta-Machado J, Cabezas-Oyarzún X. Percepción del Aprendizaje Activo Virtual de la Anatomía Humana, por Estudiantes de la Universidad Austral de Chile. International Journal of Morphology. 2023 [acceso 03/06/2025];41(5):1474-9. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-95022023000501474
3. Zacca González G. Los repositorios en función de la ciencia abierta. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud. 2019 [acceso 03/06/2025];30(4). Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/3776/377665580001/html/
4. Zacca González G, Martínez Hernández GM, Diego Olite F. Repositorio de recursos educativos de la Universidad Virtual de Salud de Cuba. Rev. cuba. inf. cienc. salud. 2012 [acceso 03/06/2025];23(2). Disponible en: https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/349
5. Martínez Larrarte JP, Pozo Abreu SM, Barrios Lamoth E, Fernández Hernández E, Corrales Vázquez ME. Identificación de las necesidades de superación de los médicos docentes en la gestión del conocimiento para la educación a distancia. Rev Cubana Reumatol. 2025 Jun 6 [acceso 03/06/2025];27:e1445. Disponible en: https://revreumatologia.sld.cu/index.php/reumatologia/article/view/1445
6. Avello Martínez R, López Fernández R, Álvarez Acosta H, Vázquez Cedeño S, Gómez Reyes AE, Alpízar Fernández R. Experiencia cubana sobre la formación del docente latinoamericano en tecnologías para la educación. Educ Med Super. 2014 [acceso 03/06/2025];28(3):31-10. Disponible en: https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/v34i1-10
7. Bressler Romero LM, Pacheco Díaz LC, Tapia Abril PP, Hernández Molina E, Chacón Bayard E, Casals Santos LG. Caracterización del claustro de la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana (2018-2019). Educ Med Super. 2021 [acceso 03/06/2025];35(2):e210003. Disponible en: http://www.scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412021000200003
8. Martín Rivero ME, Gorina-Sánchez A, Alonso-Berenguer I. Gestión de la formación permanente del profesor universitario en comunicación de la ciencia abierta orientada al desarrollo sostenible [Tesis en Internet]. Santiago de Cuba: Univ Oriente; 2021 [acceso 03/06/2025]. Disponible en: http://eprints.rclis.org/42492/
9. Santos-Hermosa G, Abadal E. Recursos educativos abiertos: una pieza fundamental para afrontar los actuales retos de la Educación Superior. 1ª ed. Barcelona: Octaedro; 2022 [acceso 03/06/2025]. Disponible en: https://octaedro.com/wp-content/uploads/2022/03/9788419023704.pdf
10. UNESCO. Certified Copy of the Recommendation on Open Educational Resources (OER). París: UNESCO; 2020 [acceso 03/06/2025]. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373755
11.Díaz NM. Propuesta para la gestión del conocimiento y la transformación digital, en el contexto de la salud digital, en la educación médica superior cubana. Bibl An Investig [Internet]. 2022 [acceso 03/06/2025];18(1):31-46. Disponible en: http://revistas.bnjm.sld.cu/index.php/BAI/article/view/469
12. Braña IS, Navarro AMS, Sarrión YC. Sistema de acciones para la gestión de recursos educativos abiertos en la Escuela Latinoamericana de Medicina. Panorama Cuba y Salud. 2018 [acceso 03/06/2025];13(Esp):251 254. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/cubaysalud/pcs-2018/pcss181bp.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Niurka de la Caridad Almaguer Fernández, Grisel Zacca González

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia Atribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un repositorio institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en repositorios institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto). En ese caso, solicitamos que en la cabecera del manuscrito se indique:"Esta es una versión preprint enviada a la Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud http://rcics.sld.cu/"
ENGLISH VERSION
AUTHORS WITH PUBLICATIONS IN THIS JOURNAL ACCEPT THE FOLLOWING TERMS:
- Authors will retain their copyright and will grant the Journal the right of first publication of their work, which will also be subject to a Creative Commons License Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) allowing third parties to share the work as long as the author's name and data about initial publication in this Journal are stated.
- Authors may adopt other license agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published (e.g. deposit it in an institutional repository or publish it in a monographic volume), as long as initial publication in this Journal is indicated.
- It is permitted and recommended for authors to disseminate their work on the Internet (e.g. in institutional repositories or their web page) before and during the submission process, which may result in interesting exchanges and increase the number of citations of the published work) (see The effect of open access).
