Management of Open Educational Resources at the University of Medical Sciences of Havana

Authors

Keywords:

open educational resources, medical education, educational technology, distance learning

Abstract

The growing relevance of Open Educational Resources (OER) in higher education, especially in medical settings, demands the implementation of institutional strategies to ensure their effective management.To describe the current state of Open Educational Resources management at the University of Medical Sciences of Havana. A mixed educational and technological development study was conducted. The non-probabilistic sample consisted of 26 professors from the Academic Vice-Rectory. Surveys were administered to methodologists and academic leaders. Seventy-seven percent of the professors had not received training in OER; inadequate management of these resources was identified. The management of Open Educational Resources (OER) at the University of Medical Sciences of Havana is deficient, which negatively impacts their use in educational processes. It is necessary to improve the management strategy, technological infrastructure, and the ongoing training of faculty members.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Butcher N; Kanwar A, Uvalic-Trumbic S, eds. Guía básica de recursos educativos abiertos (REA). París: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO); 2015 [acceso 03/06/2025]. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232986

2. Bucarey-Arriagada S, Tiznado-Matzner G, Barría-Carrasco J, Urdaneta-Machado J, Cabezas-Oyarzún X. Percepción del Aprendizaje Activo Virtual de la Anatomía Humana, por Estudiantes de la Universidad Austral de Chile. International Journal of Morphology. 2023 [acceso 03/06/2025];41(5):1474-9. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-95022023000501474

3. Zacca González G. Los repositorios en función de la ciencia abierta. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud. 2019 [acceso 03/06/2025];30(4). Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/3776/377665580001/html/

4. Zacca González G, Martínez Hernández GM, Diego Olite F. Repositorio de recursos educativos de la Universidad Virtual de Salud de Cuba. Rev. cuba. inf. cienc. salud. 2012 [acceso 03/06/2025];23(2). Disponible en: https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/349

5. Martínez Larrarte JP, Pozo Abreu SM, Barrios Lamoth E, Fernández Hernández E, Corrales Vázquez ME. Identificación de las necesidades de superación de los médicos docentes en la gestión del conocimiento para la educación a distancia. Rev Cubana Reumatol. 2025 Jun 6 [acceso 03/06/2025];27:e1445. Disponible en: https://revreumatologia.sld.cu/index.php/reumatologia/article/view/1445

6. Avello Martínez R, López Fernández R, Álvarez Acosta H, Vázquez Cedeño S, Gómez Reyes AE, Alpízar Fernández R. Experiencia cubana sobre la formación del docente latinoamericano en tecnologías para la educación. Educ Med Super. 2014 [acceso 03/06/2025];28(3):31-10. Disponible en: https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/v34i1-10

7. Bressler Romero LM, Pacheco Díaz LC, Tapia Abril PP, Hernández Molina E, Chacón Bayard E, Casals Santos LG. Caracterización del claustro de la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana (2018-2019). Educ Med Super. 2021 [acceso 03/06/2025];35(2):e210003. Disponible en: http://www.scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412021000200003

8. Martín Rivero ME, Gorina-Sánchez A, Alonso-Berenguer I. Gestión de la formación permanente del profesor universitario en comunicación de la ciencia abierta orientada al desarrollo sostenible [Tesis en Internet]. Santiago de Cuba: Univ Oriente; 2021 [acceso 03/06/2025]. Disponible en: http://eprints.rclis.org/42492/

9. Santos-Hermosa G, Abadal E. Recursos educativos abiertos: una pieza fundamental para afrontar los actuales retos de la Educación Superior. 1ª ed. Barcelona: Octaedro; 2022 [acceso 03/06/2025]. Disponible en: https://octaedro.com/wp-content/uploads/2022/03/9788419023704.pdf

10. UNESCO. Certified Copy of the Recommendation on Open Educational Resources (OER). París: UNESCO; 2020 [acceso 03/06/2025]. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373755

11.Díaz NM. Propuesta para la gestión del conocimiento y la transformación digital, en el contexto de la salud digital, en la educación médica superior cubana. Bibl An Investig [Internet]. 2022 [acceso 03/06/2025];18(1):31-46. Disponible en: http://revistas.bnjm.sld.cu/index.php/BAI/article/view/469

12. Braña IS, Navarro AMS, Sarrión YC. Sistema de acciones para la gestión de recursos educativos abiertos en la Escuela Latinoamericana de Medicina. Panorama Cuba y Salud. 2018 [acceso 03/06/2025];13(Esp):251 254. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/cubaysalud/pcs-2018/pcss181bp.pdf

Published

2025-12-22

How to Cite

1.
Almaguer Fernández N de la C, Zacca González G. Management of Open Educational Resources at the University of Medical Sciences of Havana. Rev. cuba. inf. cienc. salud [Internet]. 2025 Dec. 22 [cited 2025 Dec. 24];36. Available from: https://rcics.sld.cu/index.php/acimed/article/view/3350

Issue

Section

Artículos Originales